Capturing What Everyday Life Brings..

I'm Back | Inspirasi Bilik Kecil

Hello everyone..
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca yang dirindui.. Rindu serindu-rindunya okay.. Belum pencen dari dunia blogging, I know sepi dari dunia blogging seketika, I'm back now, alhamdulillah.. 

Hari ini hujung minggu teringin decor bilik kecil di ruang atas. It is the smallest room in the house. Pemilihan perabot pula, tak keluar modal beli baru sebaliknya guna perabot sedia ada, just tukar tempat, tolak ke kiri kanan..  Seperti biasa Pinterest adalah platform mencari bahan rujukan sampai naik juling dan rambang mata demi mendapatkan decoration ideas mengikut kesesuaian ruang. On top of that semua decor cantik tak tahu mana satu kita nak ikut.. 

Bilik ni ruang kecil attach dengan bilik air. Saya cadang untuk dijadikan fashion room cum craft room and at the same time cadang juga untuk jadikan bilik santai baca buku.. Itulah tak sedar ruang bilik kecil, sekangkang kera tapi ada hati sumbat semua benda dalam satu bilik, hehehehe

Okay sebelum decor-decor inilah hasil yang agak sesuai sebagai rujukan.. Berikut antara inspirasi decoration yang catches my eyes:

Reading room decor idea

Pilihan pertama untuk ruang bacaan.. Dekat dengan tingkap, pencahayaan dan pengudaraan pun baik.. Berangan sambil baca buku, minum kopi ditambah pula hujan renyai-renyai.. so heaven! 

Untuk merealisasikan ruangan begini, saya perlukan 3 book shelves jenis Ikea Billy bookcase yang sememangnya sedia ada tapi sekarang dijadikan tempat simpanan beg. Saya cadang untuk dijadikan sebagai tempat letak buku-buku sebagai reading corner.

Tapi dalam masa yang sama berminat juga dengan decor begini.. 

Dressing room idea

Dressing table di depan tingkap, 3 rak buku tadi dijadikan tempat simpanan bags. Kemudian letak island di tengah, boleh letak bunga hiasan atas island.. Island saya guna Ikea Kallax saiz 77 x 77cm seperti dalam gambar. Hurrmmm masih berkira-kira mana satu decor menjadi pilihan.

Kalau anda, mana satu decor yang menjadi pilihan? Adakah reading corner atau fashion corner? Please drop your answer in the comment section below.. I need your feedback.. Really appreciate it!

Seterusnya inspirasi kedua, berangan juga nak buat open closet macam ni.. Gantung baju yang selalu dipakai.. Baju yang jarang guna boleh lipat dan donate. Ini juga salah satu cara untuk declutter pakaian yang tak dipakai dari memenuhi almari pakaian. Abaikan susunan kasut sebab saya tak letak kasut dalam rumah. Cara begini seperti all in one.. Boleh pilih baju and at the same time ada ruang make-up.

Open closet idea

Tapi kelemahan konsep open closet ialah habuk. Kalau tak rajin mengelap memang tak sesuai buat open closet apatah lagi saya ada si bulus yang bermaharajalela dalam rumah, hehehe

Open closet idea

Bila gantung baju di open closet, mana pula tempat untuk simpan towel dan pakaian sulit? So saya plan untuk diletakkan dalam storage begini.. Storage ini menggunakan perabot Ikea jenis Kallax saiz 69 x 132cm. Masukkan insert supaya tertutup jadi sedap mata memandang. Storage ini akan diletakkan bertentangan dengan 3 book selves tadi.

Ikea Kallax storage 

In term of storage untuk craft papers dan stationery, saya akan susun dalam Ikea Kallax seperti gambar di bawah. Jadi tak nampak bersepah atas meja atau sarat dalam laci.

Ikea Kallax storage idea

Buat masa ni focus dengan minor decor dulu.. Bila sudah direalisasi baru pergi ke next level.. Ini pun agak mencabar juga sebab based on my previous experience, bila ikut seperti susunatur di Pinterest tak semua seperti yang dirancang. Ada juga yang kurang sesuai sebab ruang tak sama seperti dalam gambar, contoh : warna dinding, flooring dan sebagainya.. 

Walau apa pun belum cuba, belum tahu.. Kita tengok bagaimana hasilnya nanti.. Andai sesuai saya akan update dalam post akan datang.. so stay tuned :)

Okay, setakat ini sahaja perkongsian saya kali ini. Sehingga kita berjumpa lagi di post akan datang. Jangan lupa bantu saya membuat pilihan.. Doakan juga supaya saya terus konsisten dalam blogging selepas ini..

Thank you for reading & have a great day everyone!


Regards,


Share:

19 comments:

  1. Cantik sangat deco nya. Sis, mcm mana nak follow url baru ni yer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ilham decor minggu ini.. harap jadi seperti yang dirancang..
      Click butang Follow di sidebar.. Terima kasih singgah..

      Delete
  2. Done folo..
    Kalau Linda suka yang reading corner... Boleh lepak2, rehat2..
    Kalau baju2 tu, memang suka dekat bilik tidur je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sudi follow..
      Itulah, LZ prefer macam Linda juga at least ada ruang untuk santai walau pun sekadar di tepi tingkap.. Thanks for your opinion.. :-)

      Delete
  3. Assalamualaikum LZ, PH datang melawat rumah baru ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam PH..
      Sangat dihargai.. Terima kasih banyak tau :-)

      Delete
  4. Love semua yang dipaparkan. Kemas ringkas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn kalau berjaya direalisasikan tentu cantik..
      By the way, terima kasih singgah.. :-)

      Delete
  5. Done follow blog baru
    Kalau CCL suka kedua² deco tu .. reading room & dressing room ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Susah buat pilihan, kena ada kos melepas..
      Anyway terima kasih CCL sudi follow.. :-)

      Delete
  6. Reading room deco tu ohsem betul kalau dapat.. Memang syoklah membaca..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya prefer reading corner juga Sha, tapi bags dan buku sama banyak.. itu yang susah buat pilihan.. hehehe

      Delete
  7. Terima kasih LZ kongsi idea ni. Expecially yang storage untuk simpan pakaian dalam perabot ikea kallax tu sebabnya Mrs. A ada 2 ke tiga bungkus baju dalam plastik hitam tak tahu mana nak letak huhuuhuu.

    Reading room decor rasanya sesuai untuk LZ yang ada banyak buku dan suka membaca sambil lepak-lepak main dengan majikan hehehee...

    ReplyDelete
  8. Saya kalo dah liat Macam2 deco dari pinterest, rasanya langsung nak renovasi rumah 😂. Tapi budget belum terkumpul hahahahha.

    Krn saya suka baca, ingin sangat ubah suai private library yg saya punya. Ruangan ini memang tempat saya menyendiri jika ingin membaca. JD harus sangat nyaman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha that's true.. I love English cottage home decor, mungkin faktor usia juga.. Finally I choose reading corner.. Thanks for your opinion.

      Delete
  9. Kallax storage tu nice..nmpk kemas...done follow blog baru..

    ReplyDelete

Leave your friendly messages here ^_~
Feel free to visit my blog again..
Thank you very much!

Translate to your language

The Author


Welcome to my blog!
Assalamualaikum..
Hello & Welcome to my blog!

I'm LZ | Married
Based in Seremban, N9
On Blogger since May 2011

***************
This is my small corner of the internet where I share my lifestyle and anything else that I'm interested in. I hope you find something useful here.
Thanks for reading!

Advertorial, Collaboration & Review

SO, WANT TO COLLAB?
Head over to my contact page and fill out my contact form for availability and rates.

My Precious Followers

Contact Me

Name

Email *

Message *

Facebook Page

Total Pageviews