Capturing What Everyday Life Brings..

Cabaran Sumber Manusia Dalam Persidangan NHCCE 2024

CABARAN SUMBER MANUSIA DALAM PERSIDANGAN NHCCE 2024 | Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini.. Dari satu kisah sedih kepada cerita tentang persidangan National Human Capital Conference & Exhibition (NHCCE) 2024 yang telah saya hadiri pada 30.9.2024 hingga 2 Oktober 2024 lalu di MITEC anjuran HRD Corp.

Perkongsian ini agak sarat dengan gambar-gambar sepanjang persidangan, sekadar ingin mengabadikan kenangan dalam blog ini..

NHCCE 2024

Persidangan ini dihadiri oleh wakil syarikat dari latarbelakang berbeza yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam pengurusan Sumber Manusia. Ini merupakan kali ke-2 penglibatan saya dalam persidangan ini semenjak menyertai Unit Perhubungan Perindustrian / Perusahaan, Jabatan Modal Insan.

NHCCE 2024

Majlis pembukaan dimulakan dengan segment Business & Economy dengan tajuk From Monsoon to Meraverse: Transforming Businesses for Malaysia's Dynamic Future menjemput panels tempatan iaitu diwakili oleh Ms. Christina Mei Mei Ng, Founder & CEO Christy Ng, Ms. Norlida Azmi dan Mr. Venon Tian, Chief Operating Officer, ZUS Coffee.

Speakers dari syarikat tempatan
Founder & CEO Christy Ng - Ms. Christina Mei Mei Ng
Mr. Venon Tian - COO Zus Coffee

Apa yang membuatkan saya teruja menyertai persidangan ini kerana dapat menimba ilmu dari perkongsian pengalaman usahawan tempatan yang berjaya mencipta nama dalam dunia perniagaan mereka.

Contoh: Christy Ng, siapa tak kenal dengan jenama Christy Ng.. Semasa persidangan ini, founder merangkap Chief Executive Officer jenama Christy Ng sendiri menceritakan jatuh bangun membina jenama tanpa putus asa dengan menempuhi cabaran masa kini. 

Walau pun saya sekadar makan gaji, tetapi perkongsian mereka sedikit sebanyak membuka mata saya dan  audience yang lain betapa susahnya membina jenama berbekalkan usaha dan semangat yang tidak kenal erti putus asa.

Mr. Terrance Dass & Dr. Sharifah Shawati

Seperti tahun lepas, MC masih lagi mengekalkan Mr. Terrance Dass Abdullah dan Dr. Sharifah Shawati..

Menteri Sumber Manusia

Majlis perasmian oleh YB. En. Steven Sim Chee Keong - Menteri Sumber Manusia. Bukan sahaja speakers dari dalam negara, malah speakers dari luar negara turut dijemput untuk berkongsi pengalaman mereka. Mereka terdiri dari penulis novel, pakar motivasi merangkap Ketua Pegawai Eksekutif bagi syarikat masing-masing.

Barisan speakers and moderators

Presenter dari segment Leadership & Culture diwakili oleh Ms. Mimi Nicklin dari Amerika Syarikat:

Mimi Nicklin - Bestselling Author, Empathy Advocate & CEO

Mimi Nicklin

Seterusnya forum antara Dr. Akiko Sokamoto dari Jepun manakala En. Afifi Zahari, Chief People Officer dari Carsome dan Mr. Bharat dari Malaysia.

Segment Human Resource, Workforce & Ethics - Human vs Technology
Mr. Mohd. Afifi Zahari

Segment seterusnya Leadership & Culture dengan topic Transforming Mindsets for a Culture of Innovation diwakili oleh Mr. Srinivas B Reddy dari India, Ms. Marianna Pascal, World's Top 10 Female TEDx Speaker dari Canada dan Mr. Darryl Ma, Head of Digital Auto CelcomDigi dari Malaysia.

Leadership & Culture - Transforming Mindsets for a Culture of Innovation

Marianna Pascal dari Canada

Forum seterusnya mengenai Human Resource, Workforce & Ethics dengan tajuk The Shifting Landscape of Data Governance in the Digital Era diwakili oleg Mr. Joel Neoh, Mr. Kiruba Shankar dan Ms. Francesca Chia masing-masing dari Malaysia kecuali Mr. Kiruba dari India.

Human Resource, Workforce & Ethics

Sesi pertama hari kedua dimulakan oleh segment dari Mr. John Mattone iaitu World's Top Executive Coach & Bestselling Author.

Mr. John Mattone

Kemudian diikuti oleh sambungan dari segment HUman Resource, Workforce & Ethics dengan tajuk Measuring the ROI of Artificial Intelligence (AI) Application in Human Resource Management oleh Dr. Jack J. Phillips iaitu Chairman ROI Institute Inc. dari Amerika Syarikat.

Dr. Jack J. Phillips

Diikuti oleh Dr. Amy Dufrane yang membincangkan tentang topic Empowering the Workplace through Sustainable Tech-Based Practices.

Empowering the Workforce through Sustainable Tech-Based Practices
Dr. Amy Dufrane - CEO HRCI & HRSI

Selain dari persidangan yang diadakan di dewan utama, terdapat juga pameran di Aras 5 di mana turut menjemput ikon-ikon inspirasi di Malaysia.

Malaysia's Inspiring Local Experts and Icons
Booth HRD Corp.
Booth MYFutureJobs

Segment terakhir bagi persidangan hari ke-3 bertajuk Human Leadership in the Era of Advances Technology yang dibawa oleh speakers dari Singapore, Dr. Jerome Joseph dan Ms. Su-Yen Wong manakala Mr. Paul N Larsen dari Amerika Syarikat.

Human Leadership in the Era of Advanced Technology
Ms. Su-Yen Wong
Moderator and all the speakers

Penampilan terakhir dari Dr. Justin Cohen menyampaikan topik bertajuk Man vs Machine?

Man vs Machine
Dr. Justin Cohen

Finally, ucapan majlis penutup oleh YBhg. Datuk Wira Shahul Dawood, Ketua Eksekutif HRD Corp.

YBHG. Datuk Wira Shahul Dawood

Maka berakhir sudah persidangan NHCCE 2024 selama 3 hari di MITEC.. 

MITEC

Setakat ini sahaja perkongsian saya kali ini. Sehingga kita berjumpa lagi di post akan datang. Thank you for reading & have a great day everyone!


Regards,

Share:

0 Comments:

Post a Comment

Leave your friendly messages here ^_~
Feel free to visit my blog again..
Thank you very much!

Translate to your language

The Author


Welcome to my blog!
Assalamualaikum..
Hello & Welcome to my blog!

I'm LZ | Married
Based in Seremban, N9
On Blogger since May 2011

***************
This is my small corner of the internet where I share my lifestyle and anything else that I'm interested in. I hope you find something useful here.
Thanks for reading!

Advertorial, Collaboration & Review

SO, WANT TO COLLAB?
Head over to my contact page and fill out my contact form for availability and rates.

My Precious Followers

Contact Me

Name

Email *

Message *

Facebook Page

Total Pageviews